Vind je niet altijd wat je zoekt als je een zoekopdracht ingeeft? Probeer dan verschillende manieren: Gebruik aanhalingstekens om exact die woorden te zoeken: “productief werken” geeft andere resultaten dan zonder quotes. Een andere mogelijkheid is de exacte woorden zoeken, maar ze moeten niet naast elkaar staan. Dit doe je met “productief” and “werken” in te geven. Heb je meerdere mogelijkheden in gedachten, dan kan je met or werken, bvb. “productief” or “tijdsbesparend” and “werken”. Probeer het gerust eens uit.
Malvertising, oftewel malicious advertising, malware via adverteren.
Sinds 2022 is Lumma Infostealer (ook gekend onder de naam LummaC2 Stealer) aan een serieuze opmars bezig.
Zij werken via verschillende manieren. Eén ervan is dat ze meldingen sturen, zogenaamd via Github, dat er iets mis is met de repository van de gebruiker of een open-source project en dat ze een quick-fix moeten installeren. Deze is dan geen quick fix maar een Trojaans paard dat Lumma Stealer installeert.
Ook Discord wordt op vergelijkbare wijze gebruikt, waarbij de aanvaller hulp beweert te zoeken voor een project en een beloning geeft in ruil voor de hulp. Als het slachtoffer hulp wilt bieden, moet die een bestand downloaden dat Lumma Stealer bevat.
Ook zijn er al meldingen geweest van malafide advertenties voor reservaties (vb.: een nagemaakte booking.com), software-updates, … die de gebruiker naar een website stuurt waar een “Ik ben geen robot”-controle op zit. Je krijgt de gekende “Ik ben geen robot”-vink of -puzzel en daarna moet je Windows-R klikken in plaats van gewoon “verdergaan”. Hiermee open je de opdrachtprompt. Daar moet je dan control+V duwen waardoor je een commando ingeeft. Als je dan nog op enter duwt, heb je het downloaden van Lumma Infostealer gestart. Deze software werkt op de achtergrond om inoggegevens, opgeslagen data in de browser (wachtwoorden, cryptowallets, …) op te slaan.
Wees dus steeds op uw hoede voor betaalde campagnes via zoekmachines, social media, … en download geen bestanden van onbekenden.
Het is tegenwoordig al AI wat de klok slaat. Maar om kunstmatige intelligentie dingen aan te leren, zijn er voorbeelden en gegevens nodig.
Ook Meta, het bedrijf achter Facebook, Instagram en Whatsapp, wilt het hele AI-gebeuren opdrijven … en raadt eens waar ook zij hun gegevens halen?
Na vorig jaar serieus op de vingers te zijn getikt door de verschillende privacy-waakhonden in Europa, heeft Meta zijn beleid een beetje aangepast, maar vanaf 27 mei gaat Meta-AI van start.
Alles wat je als gebruiker publiekelijk deelt, liked, … zal gebruikt worden om Meta-AI te trainen. Wil je dit niet, dan protesteer je best voor 27/05. Erna gaat natuurlijk ook, maar alle data die reeds gebruikt zijn van u, blijven natuurlijk bestaan.
Om dit bezwaar in te dienen, kan je gaan naar Instellingen en Privacy > Privacycentrum (Facebook) of naar Instellingen en activiteit > privacycentrum (Instagram). Dit bezwaar geldt echter enkel voor wat jij doet op Facebook. Wat je via derden deelt, is hier niet in opgenomen. Hou er dus rekening mee dat er ook online websites zijn die gegevens delen met Facebook en aanverwanten via cookies op basis van “gerechtvaardigd belang”. Aanvaard dus ook niet alle cookies op elke website, want de kans is groot dat er anders via deze weg gegevens worden gedeeld met Meta (zie ook https://www.facebook.com/help/186325668085084/?helpref=uf_share ). We weten dat het een ongelooflijk gedoe is om steeds weer te moeten klikken op “meer opties” of gelijkaardig, om dan een hele lijst aan cookies met “gerechtvaardigd belang” uit te vinken. Maar je wilt niet weten hoeveel bedrijven over hebben om jouw persoonlijke data (interesses, hobbies, leeftijd, …) te kennen.
Afgelopen weekend zijn we even “de geschiedenisboeken” ingedoken bij het Home Computer Museum. Wie herinnert zich nog MS-Dos? En zegt “Commodore” u iets?
Sta dan nu eens even stil bij het feit dat de gemiddelde smartphone van tegenwoordig, vele malen sterker is (en kleiner!!!) dan de computersystemen die gebruikt werden tijdens de eerste maanlanding. Geef toe: dan kan je niet anders dan onder de indruk zijn: de computers die gebruikt werden tijdens “One small step for man, one giant leap for mankind”, waren bijlange niet zo sterk als de GSM die je nu misschien vast hebt. Al werden ook toen computers gebruikt om spelletjes op te spelen. 😉
Ook hebben we er even bij stilgestaan dat, ideeën en visies, worden bepaald door hoe je naar de dingen kijkt.
Kortom, we hebben geleerd dat je moet leren uit het verleden en met open blik, grenzeloos en met een kinderlijke verwondering naar de toekomst kijken.
Vroeger was het antwoord op deze vraag simpel: neem een antivirus en je zit wel goed. Helaas, … dat was vroeger.
Ten eerste is het soort antivirus van belang. Wij verkiezen het type EDR, want die gaat niet enkel een database af met gekende malafide software. EDR-antivirusprogramma’s kijken naar het gedrag van toepassingen, zodat ze ook nieuwe, ongekende malafide software tegenhoudt.
Maar security gaat verder dan een antivirus. Security is ook:
controleren of je er een goed wachtwoordbeleid op na houdt
of software up-to-date wordt gehouden
of MFA (ook gekend als 2FA of multifactor-authenticatie) actief is
of de computer wordt vergrendeld als deze wordt verlaten om een koffietje te halen, naar het toilet te gaan, …
…
En dan hebben we het hier alleen nog maar over de apparaten en software. Je hebt ook beveiligingsmaatregelen nodig op netwerk- en gebruikersniveau.
Moet je even naar adem happen? Contacteer ons dan gerust en wij helpen je verder, want IT-zorgen wegnemen is onze core-business.
Wij horen vaak dat WiFi-signalen niet toereikend zijn waardoor mensen online opleidingen en meetings niet efficiënt kunnen volgen of klanten klagen over het bereik. Het is soms nuttig om eens stil te staan bij wat er allemaal via WiFi moet verbonden zijn en wat beter via internetkabel kan gaan. Indien je medewerkers hebt die hoofdzakelijk online werken, is het immers het overwegen waard om deze mensen van bekabeld internet te voorzien. Zorg ook voor een gastennetwerk, zodat klanten, vertegenwoordigers en andere bezoekers niet op hetzelfde netwerk gaan als uw medewerkers. Dit vermijdt overbelasting EN is qua security een must. Twee vliegen in 1 klap dus. 🎉 We zien ook regelmatig dat netwerksystemen slecht geconfigueerd zijn, verouderd, of gewoon niet onderhouden. Dit kan vermeden worden met een managed netwerk, waarbij meldingen worden geactiveerd als er updates zijn of indien een accesspoint offline gaat. Je merkt het vast … verbinden met het internet is veel meer dan de modem aanzetten en gaan met die banaan, zeker als je het allemaal veilig en efficiënt wilt doen. Contacteer ons dus voor metingen, advies, begeleiding, plaatsing en monitoring van uw interNETwerk.
We krijgen wel eens vragen omtrent hoe om te gaan met de persoonlijke mailbox van een vertrekkende medewerker. De gegevensbeschermingsautoriteit maakt heel duidelijk dat het respect voor de privacy van de medewerker hoog in het vaandel wordt gedragen. Het begint allemaal bij een goede mailpolicy. Zorg dat je als bedrijf duidelijke richtlijnen hebt omtrent het omgaan met mail. Hier kan je bvb. in opnemen dat er steeds een duidelijk onderwerp moet gedefinieerd worden, of medewerkers al dan niet de mailbox privé mogen gebruiken, geen vertrouwelijke gegevens via mail versturen, bewaartermijnen, … In deze policy kan je dan ook opnemen dat er bij vertrek een vertrouwenspersoon wordt aangeduid die samen met de vertrekkende medewerker door de mailbox gaat om te zien wat bewaard moet blijven voor het functioneren van het bedrijf zodat deze mails kunnen doorgestuurd worden. Hierin kan je ook opnemen dat er vanaf de melding van vertrek tot (max. 1 maand na vertrek) een OutOfOffice wordt ingesteld op de mailbox zodat contacten het nieuwe mailadres doorkrijgen. In sommige gevallen kan de termijn van 1 maand verlengd worden tot 3 maanden, maar dit dient steeds in onderling overleg met de vertrekkende medewerker te gebeuren. Je kan steeds zelf gaan kijken op de website van de GBA (https:\\gegevensbeschermingsautoriteit.be) voor alle info.
Op deze World Backup day komen we graag nog eens terug op onze belofte van begin dit jaar, waarin we zeiden dat we nog meer zouden inzetten op security.
Als je momenteel nog externe harde schijven, USB-sticks of andere opslagmedia gebruikt voor het backuppen van uw (bedrijfskritieke) data, vrees ik dat je eigenlijk niet goed bezig bent want:
Hoe lang is het al geleden dat de backup nog eens succesvol werd genomen?
Wat als er morgen iets gebeurt met uw bedrijfspand (bvb. brand)? Gaat de backup elke dag met iemand mee naar huis of is die er ook aan voor de moeite?
Er bestaat een veel beter systeem waarbij er automatisch backups worden genomen van uw hele omgeving zodat er niemand moet aan denken om de externe schijf aan te hangen en de backup te starten, zodat je data niet in rook opgaan als je al met de tegenslag van bvb. brand zit, …
Neem gerust contact met ons op als je meer info wenst! Wij gaan immers voor totaalontzorging!
We hebben het tegenwoordig regelmatig over de digitalisatie en de nakende verplichting om digitale facturatie via Peppol op orde te zetten. Maar natuurlijk kunnen we niet zonder papier en print.
Echter, de tijd dat je als bedrijf gewoon een losstaand printertje kan plaatsen en alles blijft op wieltjes lopen is helaas al een tijdje verleden tijd. Deze printertjes zijn veelal heel duur, niet in aankoop maar in gebruik, en niet GDPR-compliant.
Wij helpen u graag verder met een printer die naadloos aansluit bij uw manier van werken, veilig is in gebruik (ook GDPR-gewijs) en de perfecte aanvulling vormt op een digitale werkomgeving.
Voor meer info kan je altijd een kijkje nemen op onze printpagina.
Deze website maakt gebruik van cookies die toelaten het gebruik van de website te ondersteunen, te analyseren, bepaalde voorkeuren, instellingen, specificaties en/of overige beperkte (persoonlijke) informatie te registreren om uw surfervaring te verbeteren of af te stemmen op uw interesses.
Sommige cookies zijn noodzakelijk voor de werking van de website en kunnen niet uitgeschakeld worden.
Om de gebruikservaring van onze website verder te optimaliseren, vragen wij u wel uw toestemming om de bijkomende cookies te mogen hanteren.
Meer informatie rond het gebruik van cookies en de verwerking van persoonsgegevens kan u steeds terug vinden in ons privacy- en cookiebeleid.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.